Vores beståelsesprocent i teori pr. 01.02.2024 – 89,0%
Beståelsesprocent for Nordsjælland er lidt over 60% kilde: Færdselsstyrelsen
Antal elever i alt |
Bestået 1 gang |
Bestået 2 gang |
Bestået 3 gang |
Bestået 4 gang |
Bestået 5+ gang |
493 | 439 | 36 | 13 | 2 | 3 |
100% | 89,0% | 7,3% | 2,6% | 0,4% | 0,6% |
Vores beståelsesprocent til den praktiske prøve pr 01.02.2024 – 74,2%
Beståelsesprocent for Nordsjælland er lidt over 60% kilde: Færdselsstyrelsen
Oversigten viser hvilket forsøg eleverne er bestået i og hvor mange ekstralektioner vores elever bruger i snit.
Antal elever i alt |
Bestået 1 gang |
Bestået 2 gang |
Bestået 3 gang |
Bestået 4 gang |
Bestået 5+ gang |
Ekstra lektioner |
493 | 366 | 89 | 23 | 9 | 6 | GENNEMSNIT |
100% | 74,2% | 18,1% | 4,7% | 1,8% | 1,4% | 8,2 (3-5 køreture a 90 min) |
Datagrundlag (opdateres årligt d 30.06)
Hvis du ønsker at se datagrundlaget for hvordan statistikken er regnet ud, så kan du downloade “Datagrundlag for vores prøvestatistik” (pdf version sidst opdateret 30.06.23)
Dumpeprocent på de elever der har skiftet til os, fra andre kørelærere/køreskoler:
Vi fører ikke statistik over elever vi har fået fra andre skoler. Fælles for de fleste er at de ofte ikke har fået den undervisning de skulle have og derfor kræver megen ekstra undervisning. Et kvalificeret gæt er mellem 12 og 20 ekstralektioner – for det er ofte mere eller mindre forfra.
Vores beståelsesprocent er KUN de elever der er startet og sluttet deres forløb hos os
Hvordan foregår det hos os?
Hos os ved vi nogenlunde hvor mange timer en elev har brug for når vi når til de sidste køretimer i lovpakken. Derefter vejleder vi eleverne og fortæller ærligt hvor mange ekstralektioner vi minimum mener de skal bruge for at klare køreprøven i første forsøg. Læs mere om ekstralektioner her og læs om krav for at komme med til prøve vest for Storebælt her
Nogle har brug for 1-2, andre mikropakken på 6, nogle den lille pakke på 10. Nogle starter med den store pakke på 20 lektioner, og så gør vi først status når de 20 lektioner er kørt. Behovene er vidt forskellige.
Det er ikke et nederlag at have brug for 6 lektioner eller 10 eller 20. Det eneste der tæller er at blive dygtig nok til at føre 1,8 ton metal i bevægelse uden at skade nogen. Det er kun det det handler om. Ikke om man er bedre end kammeraterne eller bedre mor og far der klarede det med 4 lektioner dengang hvor man også gik barfodet i 1,5 m. sne for at komme i skole 🙂
Pointen er – vi sender ikke nogen til prøve (hverken teori eller praksis) uden at vi mener de er forberedte – det er os der bestemmer om i er gode nok, for det er os der kan vurdere det!
Kort sagt – der er en god grund til at vores beståelses/dumpeprocent er så meget bedre end gennemsnittet!!
Forstå dumpeprocenter og beståelsesprocenter!
Ca 60% af alle elever består deres teoriprøver og køreprøver i Nordsjælland (2023 tal) De 60% er et gennemsnit fra Hillerød, Helsingør og Frederikssund. Hillerød er langt den sværeste hvad angår køreprøver, så tallet for praktiske prøver på dette prøvested er nok tættere på 50%
Der er håbløst dårlige beståelsesprocenter i Nordsjælland fordi eleverne for lov til at gå til prøve uden at være forberedte – det er de enkelte køreskoler der lader dem gå op på den facon!! Skoler der skilter med få ekstralektioner er også dem der er med til at holde gennemsnittet så lavt. Tingene hænger sammen så nye elever skal være kritiske!!
Det første af spørgsmål en elev skal stille er derfor:
- “hvad er køreskolens dumpeprocent/beståelsesprocent ved praktiske/teoretiske prøver?” – og må jeg se jeres data for det????
hvis skolen ikke har tallet på hånden og frivilligt siger “nu skal du bare se her” – så være kritisk. Det er dig der betaler i sidste ende!!
….men man må ikke nøjes med det spørgsmål!!
Det næste spørgsmål er derfor:
- Alle elever er forskellige – hvad gør i for at sikre at man er klar til teoretiske og praktisk prøve så man har max chance for at bestå?!
En kørelærers fineste opgave er at få en elev igennem i første forsøg med så få timer som mulig. Det kaldes professionel stolthed! MEN!!!! – en kørelærers vigtigste opgave er at være dommer over, om en elev er klar. Hvis eleven ikke har max chance for at bestå skal eleven ikke til prøve!! Så simpelt bør det være.
Nogle kørelærere ejer ikke skam i livet og lader elever køre uden der er behov for det – men 90% af os er ærlige reelle undervisere der vil vores elever det bedste – uden fusk!