Forstå dumpeprocenter og beståelsesprocenter!

Rent statistisk er beståelsesprocenterne i Hillerød ca 75,2% for teoriprøver og 59,8% for køreprøver. (2015 tal   2018 tal) Reelt er de nok lavere for de praktiske prøver, da tallet er et gennemsnit fra Hillerød, Helsingør og Frederikssund. Hillerød er langt den sværeste!

Dvs. at mindst 40,2 % (nok flere) dumper når de går til køreprøve i Hillerød.

Disse tal er de første, der er værd at kende, som forbruger. Tallene kan bruges som en indikator for om den enkelte køreskole klarer sig bedre eller ringere end gennemsnittet.

Det første af 3 spørgsmål skal derfor være

  • “hvad er køreskolens generelle dumpeprocent/beståelsesprocent ved praktiske prøver?”

….men dumpeprocenten kan på ingen måde stå alene!! Nu kommer det absolut vigtigste! 

Det ubetinget vigtigste er sammenhængen mellem dumpeprocenten og om det er 1 elev, der er dumpet 8 gange eller 8 elever der er dumpet 1 gang samt hvor mange ekstralektioner eleverne hver især har fået!

Uden tallene for ekstralektioner og antal elever der dumper, kan man ikke bruge dumpeprocenten til noget som helst!

Dumpeprocenten tager ikke højde for at alle elever er forskellige og at nogle få ikke kan håndtere stresset ved køreprøven. Procentsats uden de relevante tal bag er reelt ubrugelig.

Reglen er: På seriøse skoler er det få elever med virkelig dårlige resultater der trækker dumpeprocenten op. Ikke mange elever med middelmådige resultater.

De 2 næste spørgsmål er derfor:

  • hvor mange elever har bestået hhv. 1., 2. eller 5 gang?

og

  • hvad er skolens gennemsnitlige antal ekstralektioner  når eleverne har bestået?   

Vigtigt! Enkelte skoler er specialiseret i elever med særlige behov (ADHD, angst og lign.)  De vil næsten altid have et højt antal ekstralektioner og skal/bør ikke vurderes på dumpeprocent og ekstralektioner!!  Har eleven særlige behov, skal man udelukkende vælge på skolens kvalitative meritter såsom forståelse, omsorg for eleven og individualisering.  Sagt rent ud – har du særlige behov der stiller særlige krav til din kørelærer, så glem alt om dumpeprocenterne.

Høj beståelsesprocent

Lav beståelsesprocent

Få ekstratimer

8 +/- 2  er et fair snit at gå ud fra. Oplyser skolen mindre end det – forlang at se deres data!!

Stol aldrig på tal der virker “for gode”

Dygtig skole/dygtige elever

Etisk forretningsmodel

Et scenarie der primært vil opstå hvis eleverne forlader skolen efter 1. prøve og tager forløbet færdig et andet sted. Det er ikke et godt tegn

Mange ekstratimer

11 eller derover i gennemsnit – så er det højt!

Kørelærer der tjener mange penge på at give timer der ikke nødvendigvis er brug for. Eleverne består naturligvis på stribe, men virkelig mange kunne have gjort det  flere tusind kr. billigere

Kørelærer der lader eleven dumpe i stedet for at give de nødvendige ekstra timer og så tjener penge på at sælge mange timer bagefter

En kørelærers fineste opgave er at få en elev igennem i første forsøg med så få timer som mulig. Det kaldes professionel stolthed!

Men ak – den lette og uetiske måde at tjene mange og hurtige penge på, er ved at lade eleverne gå op til køreprøve på lovpakken uden ekstra timer.  Så dumper eleven med største sandsynlighed 1 forsøg,  og så har kørelæreren frit spil til at sælge mange ekstralektioner for at gøre eleven tryg og klar igen.  Det er en meget grim måde at behandle sine elever på for det knuser deres selvtillid. Der er  ingen der kan lide at dumpe første gang – eller 2, 3, 4 eller 8 gang som det hurtigt bliver tilfældet for nogle.  Skoler der gør dette vil nogle gange have højt frafald, og så kan antallet af ekstratimer virke lavere. Begge dele er lige dårligt, så vær kritiske!

Andre kørelærere gør det stik modsatte og går helt over gevind med ekstralektionerne inden første prøve. Det er udelukkende for at få deres dumpeprocent så langt ned som muligt så det ser flot ud på papiret.  Man skal forholde sig kritisk, hvis en almindelig køreskoles elever gennemsnitligt har 10-11+ ekstra lektioner. Det er højt – bemærkelsesværdigt højt!  Nogle kørelærere udnytter at eleverne ikke ved bedre og kan så reklamere med at 90+% består første gang.  Det er lige så uetisk at fakturere timer eleven ikke skal bruge!

Hvis beståelsesprocenten i gennemsnit er omkring 60% og nogle skoler reklamerer med 90+ %. så bør man undersøge hvordan det kan lade sig gøre hvis man ikke vil risikere at betale alt for meget! Og hvis kørelæreren ikke vil ud med sit gennemsnit – så bør alarmklokkerne ringe.

Hvordan foregår det hos os?

Hos os ved vi nogenlunde hvor mange timer en elev har brug for når vi når til de sidste køretimer i lovpakken. Derefter vejleder vi eleverne og fortæller ærligt hvor mange ekstralektioner vi minimum mener de skal bruge for at klare køreprøven i første forsøg.

Nogle har brug for 2, andre 6, nogle 10. Nogle starter med den store pakke på 10 lektioner, og så gør vi først status når de 10 lektioner er kørt.  For behovene er vidt forskellige.  Det er ikke et nederlag at have brug for 6 lektioner eller 10 eller 20. Det eneste der tæller er at blive dygtig nok til at føre 1,8 ton metal i bevægelse uden at skade nogen.  Det er kun det det handler om. Ikke om man er bedre end kammeraterne eller bedre mor og far der klarede det med 4 lektioner dengang hvor man også gik i 1,5 m. sne for at komme i skole 🙂

Dumpeprocenter i teori

Dumpeprocenter i teori handler om en ting. Kun en. Det handler om hvor meget eleverne træner stoffet inden de skal til prøve. Skolen underviser omhyggeligt og grundigt i 29 lektioner, vi giver råd og vejledning i brugen af teoribogen og alle de online teoriprøver der følger med i den fulde pakke. Og vigtigst –  vi vejleder også i hvordan eleven finder flere prøver online så de er rustet bedst muligt og har set så mange forskellige billeder som muligt inden de afgørende 25 min.

Men når alt kommer til alt er det elevens eget ansvar at træne nok til at kunne bestå teoriprøven. Det er let for nogle og svært for andre. Det er 100% op til den enkelte at træne nøjagtig så meget at de klarer den i 1 forsøg.  Alle kan klare det i første forsøg hvis de træner på den måde vi har lært dem.

Vores beståelsesprocent pr 1.11. 2018 er på ca 81% på teoriprøverne.

Vores dumpeprocent til den praktiske prøve

Som nævnt består knap 60 % af alle elever der går til prøve i Hillerød i første forsøg (nok nærmere 50%) . Dvs. 4 (5) ud af 10 dumper!

Nedenfor kan i se hvornår vores elever har været til prøve, hvilket forsøg de klarede det i og hvor mange ekstra køretimer de skulle bruge.  Øverst er et samlet snit for alle elever der har været til køreprøve fra og med juli 2018

  • H = elever der har været på hold hos os og er startet fra begyndelsen
  • A = elever fra andre skoler der er skiftet til os
  • GE = Generhverv (har haft kørekort før)
  • SK = Særlig køreundervisning  (har haft kørekort før)
Dato for prøve Antal prøver
i alt
Bestået
1 gang
Bestået
2 gang
Bestået
3 gang
Bestået
4 gang
Bestået
5 gang
 Ekstralektioner
81,3% 12,5% 0 6,2% 0 Gennemsnit
6,1 lektioner
16 13 2 0 1 0
A   15.11.18 x 8
H   15.11.18 x 6
H   09.11.18 x 6
H   09.11.18 x 6
H 06.11.18 x 0
SK    24.09.18 x 0
A    23.09.18 x 10
H 17.09.18 x 10
H 09.09.18 x 6
H 04.09.18 x 6
GE 28.08.18 x 0
A 23.08.18 x 4
H 21.08.18 x 0
H 20.09.18 x 12
H 07.08.18 x 4
GE 06.07.18 x 0